A megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok fő - és műveletirányító ügyeletei 2016. januárjában átköltözésre kerültek a megyei rendőr-főkapitányságok TIK-jeibe (Tevékenységirányító Központ).
A Katasztrófavédelem fő- és műveletirányító ügyeletei egyesültek, így már csak műveletirányító ügyeletek látják el a feladataikat megyei szinten.
A műveletirányító ügyeleten az alábbi beosztások találhatóak:
- Ügyeletvezető (TIK-be költözés előtti nevén főügyeletes) - (felsőfokú szakmai végzettség, alap rendfokozat: őrnagy, beosztása I/E)
- Főügyeletes (TIK-be költözés előtti nevén műveletirányító tiszt) - (felsőfokú szakmai végzettség, alap rendfokozat: százados, beosztása I/D).
- műveletirányító referens. (középfokú szakmai végzettség, alap rendfokozat: főtörzsőrmester, beosztása II/D).
A 105-ös hívások már nem a megyei műveletirányító ügyeletre érkeznek, hanem a miskolci vagy szombathelyi segélyhívó központba, ahol a hívásfogadó operátor kikérdezi a bejelentőt, majd a készre kitöltött adatlapot leküldi az illetékes TIK ügyeletnek, ahol a megyei műveletirányítók az adatlap alapján meghatározzák a szükséges erőt, eszközt, majd riasztják a megfelelő járműveket az adott eseményhez. (Rendőrség esetében is ugyanez a protokoll).
2016. július 1-től a műveletirányító ügyelet állománya is áttér a rendőrök munkarendjére, mely az eddigi 24/72-es munkarendet váltja fel. Júliustól 12/24-12/48-as időbeosztással látják el feladataikat.
A közös rendőrségi - katasztrófavédelmi ügyeleten a kollégák a szakáguknak megfelelő eseményeket kezelik, tehát a rendőrségi eseteket a rendőrök, míg a katasztrófavédelmi eseteket a tűzoltók irányítják.
A rendőri eseményirányítás taktikája jelenleg eltér a tűzoltóitól. Míg a rendőr ügyeletesek illetékességi területenként irányítják az eseményeket (minden ügyeletes külön kapitánysági illetékességi területet visz), addig a tűzoltó ügyeletesek megosztás nélkül irányítják a megye beavatkozó állományát. (mindegyik ügyeletes minden parancsnokság működési területét viszi).
Véleményem, hogy a rendőri eseményirányítási taktika jobb és hatékonyabb lehet a jelenleg használatos katasztrófavédelmi módszernél.
A közös TIK ügyeletek létrehozása már 2012-től napirenden volt, melyet 4 év felkészülés követett.
A közös ügyelet - egyes vélemények szerint - a két szerv lehetséges integrációjának első lépcsőfokának tekinthető.